Rabu, 7 Mac 2012

pankek-baru tahu cara yang betul




~baru le nampak cantik dua2 belah dan naik lembut je~



minum petang untuk anak2 hari ni.. pankek.
semalam join fahim nuha tengok astro ceria(memang tiap2 hari channel tu pun)
kebetulan masa cerita scientist kid tu pasal pemanasan(ye kot).. pastu ada la citer pasal buat pankek ni.

bila diperhatikan,rupa2nya cara saya buat sebelum ni salah. patutler macam tak cantik je bahagian yang 1 lagi. saya buat macam la masak lempeng(ye le,kita kan orang kampung..mana reti pankek2 ni)..

cara yang betul.. bak dalam citer kartun tu(nenek dia yang ajar ok)

-gunakan kuali leper yang lama dan tahan panas (nonstick pan la tu).

-guna api yang tidak terlalu sejuk dan tidak terlalu panas (sederhana la tu).

-pemerhatian ( masa tuangkan adunan,perhatikan bila dah naik buih2 tu,terbalikkan tanpa tunggu buih2 tu kering/masak)

*step terakhir tu yang saya silap.sebab kalau saya buat lempeng saya tunggu yang atas tu masak baru terbalikkan. pankek ni basah2 lagi dah terbalikkan.baru ler jadi perang jugak dua-dua belah.. huhu



~benar2 fahim makan~


~macam biasa,nuha makan tak pandang kiri kanan dah~


~dua beradik yang suka makan pankek cicah susu~




*p/s: lepas ni kena rajin praktis supaya pankek lagi cantik dan naik gebu..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan