Isnin, 5 Mac 2012

pizza lagi


hujung minggu baru2 ni buat pizza aje.sedap bila dimakan pana2.. kali ni nak kongsi cara2 buat pizza. resipinya sama aja dgn yg sebelum ni.cuma kali ni gunakan sukatan penuh utk 500gm tepung. buat donat untuk nuha,sebab dia tak reti lagi makan pizza.

resipi asal kat sini ye - jintanmanis.com

saya ambil resipi sini jugak untuk roti/donat
dapat daripada myresipi (terima kasih HaSue)
http://www.myresipi.com/top/detail/6486


sebelum2 ni buat ikut gerak hati je..tak timbang2 pun.. jadi kalau org bertanya resipi tu yang taktau nak bagitau macammana.



ini sukatan yang saya gunakan dlm buat roti.

500 gm tepung gandum
2 sudu besar yis
190-200ml air suam (suam2 kuku je)
2 sudu besar gula
1 biji telur
50ml minyak masak
1 sudu kecil garam


cara-cara:

1- larutkan gula kemudian + yis. larutkan dan biarkan sebentar.nnt dia akan naik buih2.tp tak tunggu pun boleh.. kalau nak cepat saya tak tunggu pun..

2- masukkan telur,minyak masak,garam dan kacau sedikit. kemudian masukkan tepung separuh dahulu. gaul2kan dgn sudu.

3- masukkan lebihan tepung sikit2 dan gaulkan guna tangan. agak2 dah boleh uli, dan tepung belum habis,tak perlu tambah dah. biasanaya saya buat ada lebih sikit tepung tu.

4- uli tepung hingga tak melekat di tangan. dan kalau tangan agak kuat dan rajin,boleh la uli lagi sampai doh agak lembut dan elastik. boleh bentukkan donat/base pizza/roti.

5- tunggu doh naik (dlm 30minit). tapi kadang2 saya perlu tunggu lama bila gunakan yis2 terakhir.. (naik jugak yer)
kemudian boleh la sapu toping dan tabur filing kegemaran anda.

*untuk toping saya sapukan tomato puri yg ditambah oregano+thyme+sedikit garam.
*filing pula saya cuma letak bawang kuning yg dihiris dan hirisan sosej

6- akhir sekali topingkan dengan cheese. saya guna cheddar + mozarela.
siap dan bolehlah bakar pada suhu 170-180 darjah kira2 16-20 minit atau sehingga permukaan pizza perang.


~dah siap~

~2nd time buat. yg nipis lak~


selamat mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan